Stranden

Har suttit vid en fläkt hela dagen för att försöka överleva i hettan. Tog senare en tur till stranden och tog det riktigt lugnt, badade och kylde ner oss i havet. Väldigt skönt måste jag säga. Nu blir det chips och grejer till lite spel. Hejhopp, det var allt.

Frukost

Slängde ihop en stor frukost för en gångs skull. I den ingick även årets fulaste, men godaste, äggmacka. Idag har jag tänkt svänga förbi banken en sväng. Om jag tar mig upp ur soffan det vill säga. Känner mig extremt seg idag så det verkar inte särskillt lovande just nu. Får se vad jag gör av livet helt enkelt!

Solsting

Värmen är dödande utomhus och det är lika bra att stanna inne haha. Steg upp på morgonen och det var sådär lagomt svalt i huset, men direkt jag klev ut genom ytterdörren var det som att stiga ut i en bastu. Blir förhoppningsvis ett kvällsdopp då värmen inte är lika slående och risken för solsting inte är lika stor. Är det ens någon som klarar av att sitta ute och sola idag?

Nattmänniska

Alltså äntligen måste jag säga. Efter flera månader har jag äntligen skapat någonting och det känns skitbra! Även om jag inte är hundra procent nöjd är det i alla fall mer än ingenting vilket är ett solklart framsteg. Måste säga att jag tyckte om att blanda blyerts med akvarell, blev en skön känsla i bilden och eftersom jag har bättre teknik med blyerts sedan innan gör blir slutresultatet bättre. Typ. Bilden är i alla fall tagen med mobilen, bör fixa bättre bild senare.

Överlevare

Har varit på överlevnadstältning i helgen och samlat på mig cirka sjuttio myggbett, fem skavsår och färg på kroppen. Vi tog oss dit med bil, vandrade med all packning i någon kilometer för att sedan slå upp våra tält, knäppa första ölen och grilla lite lunch.

Vårt läger var mycket fint med eldstad och mysiga sovsäckar liggandes överallt. Inte för att de behövdes då det var extrem värme i luften och svetten rann så fort man försökte göra någonting. Därför, medan elden skulle bli perfekt inför lunchgrillning tog vi ett välbehövligt dopp i havet tjugo meter från vårt läger.

Middagen grillades sedan på hällorna ute i havet. Engångsgrillar, grillspett, halloumi och paprika grillades och Edvins fantastiska gamla cd-spelare som följde med oss i vått och tort.

Malin och Alexandra var sedan taggade på en promenad och ett utedass besök.

Alla samlades senare vid en bänk medan vi väntade på att den vedeldade bastun skulle vara redo. Detta är otroligt nog den bästa bilden, ingen sitter någonsin tillräckligt stilla så att en normal bild kan tas (eller så är jag bara för skakig på handen hehe).

Helt klart redo för bastu.

Jonatan såg arg ut men var egentligen redo för bastu han med.

Solen gick ned och det blev mycket mörkare ute, även om det aldrig blir riktigt mörkt här utan är mer som en never ending solnedgång. Men än var så klart inte kvällen över, nu var det läge för simtur igen och igen.

Blött hår, lägereld, spelkort, chips och ölkorv fortsattes kvällen med. Vi gick inte och la oss för än vid 3 tiden, inte för att någon av oss fick någon sådär bra sömn egentligen utan alla steg upp vid klockan sju och fortsatte skoja vid en ny eld.

Simon och Jonatan dagen efter, med en ny öl i handen och redo för en ny dag.

Hem fick vi skjuts med båt istället för bil vilket var supertrevligt. Vi stannade ute på havet för att ta ett dopp, solen lyste på och det var verkligen en mysig färd. Tillslut efter vad som kändes som en lång tid var man hemma och hade sovit ungefär mindre än ingenting. Däckade väldigt tidigt på kvällen kan jag meddela, med överlevde!

Spelkväll

Ikväll spelar vi To the Moon, dricker smoothie och tar det lugnt. Finns inte mycket annat att göra med en tisdag som denna. Måste bara säga att hittills älskar jag detta spel! Pratar mer om detta senare när jag och Jonte spelat klart. Att det har fantastisk musik och atmosfär är vad jag kan säga i nuläget i alla fall.

Regnig dag och ny favoritpasta

Idag regnar det, i omgångar låter det som att taket ska vika sig. Men mysigt är det verkligen och speciellt när man inte har några planer och inte måste åka någonstans. Har istället lagat en fantastiskt god pasta som jag hittade ett recept på. Allt som behövs är: kyckling, spenat, fetaost, rödlök, vitlök, pasta, olivolja, salt och peppar. Som tur är gjorde jag extra mycket och tänker äta mer senare i natt om jag blir hungrig (mina mattider är inte speciellt normala). För övrigt känns foten mycket bättre och kan gå rätt bra idag. Förutom massor med stora blåmärken på resten av benet och knäet börjar det se bra ut. Skönt att det inte blev så farligt, hade varit jobbigt att gå runt skadad resten av sommaren.

Stukad fot

Gårdagskvällen var himla kul så länge jag inte tänker på att min fot är rejält stukad. Men min mobil överlevde det omöjliga så det jämnade ju ut sig! Ikväll är det möjligt att jag besöker ännu ett partaj, kanske även äter lite mer langos eller kanske thaimat. Får se om detta lite senare. Nu är det läge att bota min lilla bakfylla med mat.

Banan kontakt

Chillar på ett tak och taggar inför trästockfestivalen, banan ätning, vin, varm sol och vänner. Så mycket mer kan man inte begära! Electric banana band i högtalarna! hörs senare!

Fyra spett

Blev bjuden på Tatung av familjen och åt en jättegod rätt med fyra olika sorters spett; kyckling, oxfilé, crabfish och räkor. Ikväll blir det att ta det riktigt lugnt eftersom att vi beger oss mot trästock imorgon kväll och kvällen där efter. Blir annu en fartfylld helg och kommer att käka så mycket festivalmat jag kan. Hann inte äta någonting under stadsfesten så nu får det lov att bli av.

Nödsituation i skogen

Igår hängde vi i skogen och blev uppätna av myggor. Men värt det var det, för vem älskar inte musik ur en bärbar stereo med brända CDs och trevligt sällskap?

Alexandra, Måns och Johannes var taggade.

Sh och Jonte också...

Själv tänkte jag inte till med skorna då vi skulle upp i skogen men det gick bra det med faktiskt!

Senare satte dansen på taket igång. Slutade inte i några fallolyckor (!). Nu var Edvin även med.

Kvällen bestod senare även av bastu, nattbad, kylskåpspoesi och mys. En fantastiskt trevlig kväll blev det.

Pasta och ädelostsås

Åkte och handlade idag för att fylla upp kylen med saker jag tycker om. Bor nämligen ensam hemma de närmaste veckorna och måste laga all mat själv. Blev till stor del bara pasta men slängde såklart in en massa tillbehör och sådär också. Tänkte visa ädelost pastan jag lagade idag!

För att lagga denna rätt till typ 2-3 portioner behövs: ca en halv stor burk Créme fraiche, tortellini med skinkfyllning, en riktigt möglig ädelost och en näve med haricots verts (hade tänkt ha sparris istället men detta var vad affären hade att erbjuda).

Medan tortellinin kokar, mosa ihop ädelosten (använde halva osten på bilden) med créme fraichen till en så jämn sås som möjligt. Krydda sedan med lite vitpeppar och salt. Kasta sedan i haricots vertsen i såsen.

När tortellinin nästan kokat klart hälls vattnet ut och såsen blandas ned i kastrullen och får stå och värmas upp på spisen under omrörning.

När såsen smält över tortellinin och allt är varmt är det läge för servering och att bara njuta!
(Tips!) Vill man ha lite mjukare haricots verts kan man kasta i dem för att koka tillsammans med tortellinin.

Senaste veckan

I veckan har jag umgåts med mina underbara vänner på ett pizza party.

Har även cyklat som en tok med Sanna och druckit gott vin.

Hängde senare på o'learys takterrass, beställde goda drinkar och diskuterade allt från politik till godaste vinerna.

Jag och Alexandra badade i en pool och kände oss som busar, även om vi hade tillåtelse hehe.

Åt en mycket god sallad vid en sjö där första riktiga sommardoppet togs (utomlands och pooler räknas inte).

Slutligen har jag tagit upp pennan igen och börjat skapa. Har varit trögt med det på senaste tiden men nu när ledigheten (arbetslösheten) börjar sätta sig kan jag slappna av igen och tycka om saker. Mer av det här senare.

Fiskelycka

Begav oss ut från kanotudden för att fånga oss vildjur ur "nästan havet". Hade mina nya röda byxor eftersom att en outfit lägger man på morgonen och sedan är det hands off. Var alltså inte rätt klädd för en fisketur, men så är det ibland.

Med flytvästar och allt var vi redo att brumma iväg över vågorna.

Måns var ledsen för att Edvin drog upp en gädda och allt medan Måns själv inte fick någon fisk alls.

Alexandra visade upp sitt segrar face efter att hon vunnit den outnämnda fisketävlingen med hela tretton uppdragna fiskar! Jag vann tävlingen för bästa moraliska stöd vilket gjorde mig minst lika glad som någon annan.

När vi varit ute i nästan tre timmar var det läge att inte utmana ödet mer än nödvändigt, än hade ju ingen fallit i vattnet. Därför begav vi oss tillbaks till udden vi startat från och steg i land med några erfarenheter rikare. Eller det var jag i alla fall eftersom jag inte fiskat på kanske fem år. Skärpning med det!

Lax och pepparrots bagel

Har hängt med Alexandra idag, återbesökt vårt gamla och  numer folktomma Waynes. Åt en fantastiskt god lax och pepparrots bagel med en islatte till. Köpte även ett korallfärgat läppstift som jag var tvungen att prova på. Därför är jag alldeles för överklädd inför fisketuren ikväll, men kanske lockar till  mig fiskarna med min otroliga skönhet haha. Nej med blir en myskväll ute vid "nästan havet" tillsammans för att fånga upp något så vi slipper svälta.